Čtěnářské dílny
Nejen učitele českého jazyka, ale i dalších předmětů začíná trápit snižující se čtenářská gramotnost žáků. Atraktivními se pro děti staly počítače, televize, mobilní telefon a zábava s ním spojená. Stejně jako v jiných oblastech ani v této nelze generalizovat. V každé třídě najdeme několik výborných čtenářů, kteří si velice pečlivě a rádi vybírají knihy, navštěvují knihovnu a v rodinném prostředí společně sdílejí zážitky z četby. Velká skupina dětí se však stala „nečtenáři“.
A právě v tomto mohou pomoci tak zvané čtenářské dílny. Probíhají jednou či dvakrát během měsíce v hodinách literatury na 2. stupni naší školy. Děti si přinesou na určenou hodinu knihu dle vlastního výběru. Najdou si ve třídě, na chodbě či relaxační ploše místo a polohu, které jsou jim příjemné a po dobu dvaceti minut si čtou. Pravidla jsou daná: nemluvím, nejím, nepiji, v klidu si čtu. Následující část hodiny je určena ke společnému sdílení zážitků z četby a k plnění různých úkolů.
Přes počáteční obavy se děti začínají těšit na to, až se „natáhnou“ na své místo ve škole, nikdo je nebude rušit, zůstanou jenom ony a jejich literární hrdina. Tak snad jim to vydrží. Ostatně dokladem oblíbenosti této aktivity jsou slova dvou žákyň ze 7. A.
Myslíme si, že můžeme za celou naši třídu říct, že nás čtenářská dílna opravdu hodně baví. Někteří z nás mají rádi samotné čtení, jiným se líbí, že můžou sdělit své pocity a dojmy. No a ostatní se radují, že nemáme klasickou hodinu češtiny.
Tímto bychom chtěli poděkovat paní učitelce, že pro nás něco takového připravila.
Kateřina Teplanská, Kateřina Škrobánková
Mgr. Markéta Mazurová, Mgr. Lenka Mainušová